Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Bekijk op deze pagina de veelgestelde vragen.
-
Hoe kan ik mijn maandelijks energieverbruik inzien?
Verder lezenMaandelijks verbruik inzien met de energiecoach Zoals je weet heeft jouw woning radiografische warmte en/of watermeters.Hierdoor kan Techem Energy Services voor jou berekenen hoeveel energie/warmte je zelf hebt verbruikt, en dus hoeveel jij voor je verbruik moet betalen. Tot nu toe kreeg je alleen de jaarafrekening met de daarbij horende energiekosten. Je kon alleen maar […]
-
Wat zijn servicekosten?
Verder lezenDe huurprijs bestaat uit twee delen: de zogenaamde kale (of: netto) huurprijs en de bijkomende servicekosten. Samen is dat de huur die je elke maand betaalt. Servicekosten zijn dus kosten die je betaalt voor zogenaamde ‘leveringen en diensten’, naast de kale huur voor je eigen woning. Wanneer je bijvoorbeeld in een woongebouw woont, zijn er […]
-
Ik heb al een rookmelder. Moet deze vervangen worden?
Verder lezenIn juli 2022 is het verplicht om in alle woningen een rookmelder te hebben. Daarom plaatsen wij rookmelders in de vluchtroute van de woning. Zo kunt u tijdig vluchten bij brand. Hangt er al een rookmelder, dan vervangen wij deze door een nieuwe. Heeft u naast de rookmelders in de vluchtweg nog meer rookmelders? Deze […]
-
Gaat een rookmelder af door roken of koken?
Verder lezenDe rookmelders zijn erop ontworpen dat deze niet zomaar afgaan door roken of koken. Gaat u vlak bij een rookmelder bijvoorbeeld gourmetten, schuren/zagen of behang afstomen, dan kan de rookmelder afgaan door rook, stof of stoom. Het is dan beter om de rookmelder tijdelijk af te dekken. Zo kan er ook geen vet en stof […]
-
Moet ik een rookmelder zelf regelmatig testen?
Verder lezenAlle rookmelders worden in de fabriek en door de monteurs getest. Heeft u een CV-toestel in uw woning? Dan test de installateur bij het onderhoud van het CV-toestel ook de werking van de rookmelders. Natuurlijk is het verstandig om ook zelf de rookmelder regelmatig te testen, bijvoorbeeld steeds op de eerste dag van het kwartaal. […]
-
Ik ben doof of slechthorend, hoor ik de rookmelder dan wel?
Verder lezenVoor mensen die doof of slechthorend zijn, zijn er speciale hulpmiddelen te koop die bij brand waarschuwen. Deze hulpmiddelen detecteren zelf geen rook, maar worden draadloos verbonden met een rookmelder. Zo is er een trilplaat die u onder uw kussen legt. Geeft de rookmelder alarm, dan gaat de trilplaat hard trillen en waarschuwt op die […]
-
Mijn rookmelder gaat af, terwijl er niets aan de hand is. Is hij wel betrouwbaar?
Verder lezenGaat de rookmelder af? Controleer dan altijd eerst of er iets aan de hand is! Maar soms kan een rookmelder alarm geven terwijl er geen brand is. Dat kan een spontaan alarm zijn, dat vanzelf stopt na 5 tot 20 seconden. Het is meestal een teken dat de rookmelder vervuild is. Maak de melder in […]
-
Kan ik mijn elektrische boiler zelf aan- of uitzetten?
Verder lezenUw boiler moet altijd aan blijven. Het water in de boiler moet altijd minimaal een temperatuur van 65 graden Celcius hebben. Anders kan het water besmet raken met legionella. De legionella-bacterie in water is zeer schadelijk voor de gezondheid. Zet uw boiler dus niet zomaar uit. Heeft u een TF-schakelaar in uw meterkast? De TF-schakelaar […]
-
Wat is het verschil na 1 juli 2021, als het TF-signaal verdwijnt?
Verder lezenDe TF-schakelaar zorgde er tot 1 juli 2021 voor, dat de boiler automatisch overschakelde naar het goedkoopste stroomtarief (dag/nacht-stroom, piek/dal-tarief, hoog/laag-tarief of dubbel-tarief). Vanaf 1 juli 2021 werkt de TF-schakelaar niet meer. De netwerkbedrijven zijn gestopt met het doorgeven van het TF-signaal. Na 1 juli 2021 moet de boiler altijd aan staan. Elke keer als […]
-
Wat is een TF-schakelaar en hoe weet ik of die in mijn woning zit?
Verder lezenIn de bijlage ziet u foto’s van schakelaars die in uw meterkast kunnen zitten. Door de schakelaar om te zetten, kunt u controleren of uw boiler via de TF-schakelaar geschakeld wordt. De TF-schakelaar zorgde er tot 1 juli 2021 voor, dat de boiler automatisch overschakelde naar het goedkoopste stroomtarief (dag/nacht-stroom, piek/dal-tarief, hoog/laag-tarief of dubbel-tarief). Vanaf […]
-
Het is erg droog in mijn woning (Nul-op-de-Meter). Wat kan ik daar aan doen?
Verder lezenEen Nul-op-de-Meter-woning (NOM-woning) is luchtdicht. En dat moet ook zo blijven, anders is de woning niet meer Nul-op-de-Meter. Door de WarmteTerugWinning-installatie (WTW) is er altijd aanvoer van verse buitenlucht. Wel kan de lucht in huis te droog worden. De luchtvochtigheid is dan te laag. Net als te vochtige lucht is te droge lucht in huis […]
-
Ik wil van woning ruilen met iemand anders. Wat moet ik doen?
Verder lezenSoms past je woning niet meer helemaal bij je. Je woning is te klein geworden, of misschien juist te groot. Of je hebt nu een woning met een tuin en zou liever in een appartement wonen. Misschien ken je iemand die woont in precies zo’n huis. En die persoon zoekt juist naar het huis waar […]
-
Mijn stroom is uitgevallen wat moet ik doen?
Verder lezenVoor een probleem met uw aardlekschakelaar dient u een stekkerproef uit te voeren. Zo kunt u uitsluiten dat de oorzaak van de stroomstoring een van uw apparaten zit en de reparatiekosten bij u in rekening gebracht worden. Volg onderstaande stappen als u een stekkerproef wilt uitvoeren:Schakel de aardlekschakelaar uit of schakel alle groepen in uw […]
-
Ik heb klachten over mijn buren. Wat moet ik doen?
Verder lezenWe gaan ervan uit dat onze huurders rekening met elkaar houden. Toch kan het gebeuren dat u overlast ondervindt van buurtbewoners. Bij burenoverlast lost een goed gesprek tussen beide partijen vaak veel op. Mocht u er samen niet uitkomen en de overlast blijft aanhouden, dan horen wij graag van u. Samen gaan we op zoek […]
-
Als ik huur bij Stadlander, is mijn inboedel dan ook verzekerd?
Verder lezenNee. Je moet altijd zelf je inboedel (je persoonlijke spulletjes) verzekeren! Is er schade? Dien deze zelf in bij je eigen verzekering. Stadlander heeft je woning tegen brand- en stormschade verzekerd via een opstalverzekering. Als er schade aan uw woning ontstaat, bijvoorbeeld bij brand of wateroverlast, dient Stadlander deze bij haar eigen verzekering in. Daar […]
-
De schoonmaker is langs geweest maar het werk is niet goed uitgevoerd
Verder lezenDe schoonmaak van algemene ruimtes wordt bij de meeste wooncomplexen in opdracht van Stadlander uitgevoerd. Als u klachten hierover heeft, neemt u dan gerust contact met ons op. Zoektermen: schoonmaken schoonmaker trappen galerij hal vies klacht
-
De glazenwasser is langs geweest maar het werk is niet goed uitgevoerd.
Verder lezenDe schoonmaak van algemene ruimtes wordt bij de meeste wooncomplexen in opdracht van Stadlander uitgevoerd. Als u klachten hierover heeft, neemt u dan gerust contact met ons op. Zoektermen: glas schoonmaak galerij balkon glazenwasser vies flat
-
Ik wil graag een andere badkamer. Hoe vraag ik die aan?
Verder lezenWilt u een nieuwe badkamer? U kunt hiervoor een reparatieverzoek indienen. Onze aannemer komt dan langs om uw badkamer te beoordelen. Of een volledige of gedeeltelijke renovatie wordt uitgevoerd is afhankelijk van: -De ouderdom van uw badkamer-De technische staat van uw badkamerLet op! Woont u minder dan twee jaar in uw woning? Dan zullen wij […]
-
Ik wil graag een andere keuken. Hoe vraag ik die aan?
Verder lezenWilt u een nieuwe keuken? U kunt hiervoor een reparatieverzoek indienen. Dat kan via Mijn Stadlander of bel ons Klanthuis: telefoonnummer 088 – 562 6000. Onze aannemer komt dan langs om uw keuken te beoordelen. Of een volledige of gedeeltelijke renovatie wordt uitgevoerd is afhankelijk van: -De ouderdom van uw keuken-De technische staat van uw […]
-
Ik wil wat aan mijn woning veranderen, hoe geef ik dat door?
Verder lezenHet aanvraagformulier voor veranderingen in of aan de woning, vindt u via Mijn Stadlander. Of kijk op deze pagina. Hou er wel rekening met dat: U bij (ingrijpende) veranderingen eerst schriftelijke toestemming moet vragen; Veranderingen moeten voldoen aan het Bouwbesluit. Deze voorwaarde geldt voor zowel de bouwconstructies, isolatie, ventilatie als de technische installaties. Meer informatie […]
-
Mijn ex heeft mogelijk nog een sleutel. Kan Stadlander mijn sloten vervangen?
Verder lezenSloten worden alleen vervangen als ze technisch niet meer voldoen. Als u om bepaalde redenen uw sloten wilt vervangen, dan zijn deze kosten voor u. Alleen bij buitensluiting kunt u, als u een Zekerheidspakket heeft, onze hulp inschakelen. Zoektermen: sleutel slot vervangen technisch kapot zekerheidspakket
-
Door toedoen van de vorige bewoner is het gas afgesloten, wat moet ik doen?
Verder lezenWij raden u aan zo spoedig mogelijk een reparatieverzoek in te dienen. Wij schakelen zo spoedig mogelijk een installateur in. Zoektermen: gas afgesloten repararen aansluiten afsluiten
-
Mijn verwarming doet het niet, wat moet ik doen?
Verder lezenU kunt hiervoor direct contact opnemen met het installatiebedrijf. Dit nummer vindt u op de ketel of in uw meterkast. U mag natuurlijk ook contact opnemen met Stadlander, wij verbinden u door met de juiste installateur. Zoektermen: verwarming, cv, vloerverwarming, installateur reparatie reparatieverzoek meterkast ketel
-
Ik wil een reparatieverzoek indienen buiten kantoortijd, wat kan ik doen?
Verder lezenHeeft u een spoedmelding (zoals een lekkage of stroomstoring) neem dan direct telefonisch contact met ons op. Buiten kantoortijden wordt u doorgeschakeld met onze meldkamer. Heeft u een regulier reparatieverzoek? U kunt deze 24/7 melden via onze website. Zoektermen: reparatieverzoek reparatie spoed spoedmelding lekkage stroomstoring telefoon website meldkamer
-
Er staat water in de kruipruimte. Wat nu?
Verder lezenAls het de laatste tijd veel heeft geregend kan het grondwater omhoog komen. Het water zakt als het goed is vanzelf weer terug. Heeft het niet geregend, dan lekt de watermeter misschien. Als het ‘voor’ de meter lekt (vanaf de voordeur tot de meter), dan moet u contact opnemen met uw waterleverancier. Zit de lekkage […]