Samenwerken, dat is de kracht van de Fabrieksdijk
26 augustus 2022
Samen kom je verder. Dat is keer op keer de boodschap van Marc van der Steen, de bestuurder van Stadlander. In Steenbergen gebeurt dat in de praktijk. Een bijzondere samenwerking die elke dag winst oplevert.
Hoe dat kan? Aan de Fabrieksdijk zitten onder meer Vraagwijzer, de WMO-afdeling van de gemeente Steenbergen, ISD Brabantse Wal (sociale dienst), Centrum Jeugd en Gezin, WijZijn, Digipunt en Stadlander (het gebiedsteam Steenbergen) samen in de voormalige Rabobank. Elk met specialisten op het eigen vakgebied. Mensen die elkaar kennen door de jarenlange samenwerking. “Dit heeft voor alle partijen meerwaarde”, weet Renate Quirijns, woonconsulent van Stadlander. Zeker voor de mensen die aankloppen omdat ze hulp nodig hebben. Ze krijgen sneller en beter een reactie.
“In plaats van te mailen of te bellen lopen we als dat nodig is eventjes naar elkaar toe als we willen overleggen, dat gaat veel sneller”, vult Ineke van Meer, coördinator WMO van de gemeente Steenbergen aan. “Dat geeft de mensen die hier komen het gevoel dat ze serieus worden genomen. Dat ze niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Dat is de kracht van de samenwerking op deze plek.”
‘De drempel is laag’
Want je gaat niet zomaar eventjes om hulp vragen, dan is er echt iets aan de hand. “Hier is de drempel laag. Het gemeentehuis van Steenbergen binnenlopen vinden mensen veel lastiger.” Wie hulp vraagt wordt geholpen. Of dat door Vraagwijzer, medewerkers van de WMO, Stadlander of een ander organisatie is maakt niet uit. Dat is de kracht van de Fabrieksdijk.
‘Dit heeft voor alle partijen meerwaarde’
Als iemand bijvoorbeeld aanklopt omdat zijn gezondheid achteruit gaat en zelfstandig wonen lastig wordt, overleggen WMO en Stadlander over een oplossing. “Soms gaan we zelfs samen naar die woning kijken.” Zo koppelen intakers van Vraagwijzer met regelmaat vragen terug naar Stadlander. “Achter een simpele vraag kan een heel verhaal zitten. Als dat nodig is vragen we aan Renate of een van haar collega’s of ze ervan afweten en wat we samen kunnen doen.”
In de spreekkamer
Aan de Fabrieksdijk is ook het Digipunt gevestigd. Vrijwilligers helpen iedereen die lastig met de pc overweg kan. “Ook zij komen naar ons met vragen, bijvoorbeeld over Zuidwestwonen.nl”, vertelt Renate. Dat is de site waar je kunt reageren op woningen als je wil verhuizen. “Dan schuiven we mee aan in de spreekkamer en bieden hulp.”
Maar wie er ook binnenloopt, bezoekers, vrijwilligers en professionals, ze zien als eerste Mario Verstraten. Hij bemant als beveiliger de receptie, checkt bij wie mensen moeten zijn, of ze een afspraak hebben of zomaar binnenkomen. “Ik ben de gastheer hier, ik laat niemand zomaar doorlopen.” Hij ziet meestal meteen of die bezoeker erg veel haast heeft, misschien een beetje geagiteerd is. “Soms moet iemand even afkoelen.” Met een simpel gesprekje weet Mario dat wel voor elkaar te krijgen, dat is voor hem de meerwaarde van wat hij doet. “Ik ben blij als ik ’s avonds met een goed gevoel naar huis kan, dat ik mensen echt heb weten te helpen.”
Kijk voor meer informatie op:
www.vraagwijzersteenbergen.nl
www.vraagwijzersteenbergen.nl/nl/wmo-wat-betekent-dat-1
www.wijzijnsteenbergen.nl/taal-en-lezen/ik-wil-hulp-met-digitale-zaken/digipunt-steenbergen