Op pad met onze onderhoudspartner: “Alles draait om vertrouwen”
1 augustus 2024
Een vertrouwd gezicht voor huurders van Stadlander in de gemeente Woensdrecht, maar ook onze woningen in de gemeente Roosendaal: Serge Meeusen. Aannemer uit Huijbergen. Het bedrijf is al decennia een vaste partner voor het dagelijks onderhoud. Tijd om eens nader kennis te maken!
We spreken af in een woning aan De Groenling in Hoogerheide. Samen met Dennis Struys, vastgoedmedewerker van Stadlander. Hij is het vaste aanspreekpunt voor Serge. “Dit is een mutatiewoning, zo noemen we dat. De huurders zijn er net uit. Voordat er nieuwe bewoners in komen, inspecteren we wat er aan de woning moet gebeuren.”
Klussen die op het bord van Meeusen en zijn medewerkers terechtkomen. Dat kan van alles zijn, van het vervangen van een keuken tot een lekkende kraan. In dit geval is er weinig aan de hand in deze vrij jonge woning. “Maar we maken wel eens anders mee.” Als er wel aan een woning gewerkt moet worden, overlegt de aannemer met Stadlander over wat er wel of niet gedaan wordt. Een samenspel waar beide partijen op elkaar moeten kunnen vertrouwen.
Lange traditie
“Serge is daar heel eerlijk in”, weet Dennis. “Laatst nog kreeg ik een nota van de vervanging van de perlator van een kraan.” Een klein onderdeeltje dat de straal regelt. “We maken ook mee dat dan meteen de hele kraan wordt vervangen. Het tekent Serge dat hij dat niet doet.”
Voor Dennis voelt de samenwerking met het bedrijf dan ook meer als werken met een vaste collega dan met een externe partner. “Om die reden vinden we dat hij best eens aandacht verdient.” Die Serge Meeusen staat in een lange traditie, vertelt hij tijdens ons bezoek aan de woning in Hoogerheide. “Mijn opa is kort na de Tweede Wereldoorlog begonnen als schrijnwerker.” Een van oorsprong Vlaamse vakman die in de Zuidwesthoek een goede naam opbouwde. “Zijn eerste klanten waren de broeders van Huijbergen en daar werken we nog steeds voor.”
Stormschade
Generatie 2, de vader van Serge, nam het bedrijf over. “Hij zette vooral in op nieuwbouw.” De kentering kwam door toeval in de jaren ’90 van de vorige eeuw. “Er was toen een zware storm en we kregen het verzoek van de Stichting Regionaal Woningbezit (één van de voorlopers van Stadlander) of we wilden helpen bij het herstel van de schade.” Het bedrijf deed dat maar al te graag. Maar koppelde er ook een verzoekje aan: of er ook in de toekomst eens werk naar Meeusen kon stromen.
We zijn als bedrijf bewust klein gebleven
Vanaf dat moment begon de aannemer, inmiddels met ook Serge aan boord, zich steeds meer toe te leggen op onderhoud. Niet alleen voor wat nu Stadlander is, maar bijvoorbeeld ook voor de Vliegbasis Woensdrecht. “We hebben slechts drie medewerkers, zijn bewust klein gebleven. Voor het werk maken we gebruik van een vaste club van zzp’ers en onderaannemers. Die kunnen we helemaal vertrouwen.”
Blij maken
Daardoor blijft de kwaliteit gewaarborgd. “Bovendien kennen we heel veel huurders en hun woningen, dat maakt het werk ook makkelijker.” Want een deur die kraakt kan in iemands beleving heel groot worden. “Als we dat kunnen oplossen, weten we dat we iemand blij maken.”
En dat weten vastgoedmedewerker Dennis Struys en zijn collega’s van Stadlander maar al te goed te waarderen. “We hebben een fijne samenwerking, we zijn echt een team”, zegt hij erover. “Van alle ervaring van Serge leer ik ook.” Die blijft zelf bescheiden onder deze aandacht. Zijn advies: “Eerlijk zijn duurt het langst.”