Bouwkennisdag: echt proeven hoe het is om in de bouw te werken
14 november 2024
“Kijk, deze hendel is voor de giek en het bakje.” Het meisje volgt de instructie op, pakt de hendel en zet de minigraver in beweging. Met het bakje verplaatst ze een hoeveelheid zand. Ze krijgt applaus van haar medestudenten, die van een kleine afstand toekijken.
Woensdag 13 november was het Bouwkennisdag in Gageldonk-West. Tien bedrijven presenteren zich op de bouwplaats aan de Teunisbloemstraat. Hier bouwt Lithos bouw & ontwikkeling in opdracht van Stadlander 32 nieuwbouwappartementen. Zo’n negentig leerlingen van het ZuidWestHoek College en diverse vestigingen van Curio zijn gekomen om kennis te maken met ‘de bouw’.
Door informatie te ontvangen, maar vooral door zelf te ervaren wat bouwbedrijven allemaal doen. Op de ene plek zijn leerlingen druk bezig een houten brug in elkaar te zetten, zonder schroeven of spijkers. Ergens anders stappen ze een ‘Eskeetroom’ in om van alles te beleven rond het schildersvak. En weer even verder, bij een berg zand, bedienen ze een minigraver.
Zelf doen
Terwijl zijn studenten bakstenen metselen – netjes langs de draad, met een mooie hoeveelheid specie – legt Hakim El Massaoudi van Curio uit wat het belang is van de Bouwkennisdag. “Hier kunnen de leerlingen echt proeven wat het is om in de bouw te werken. Dat is belangrijk. Ik kan het allemaal wel uitleggen in de klas, maar als je het zelf doet heeft dat echt een ander effect.”
Kom werken in de bouw. Je bent gegarandeerd van werk en kan een prima boterham verdienen!
Dan klinkt de toeter over de bouwplaats. Er is weer een kwartier voorbij. Alle studenten verplaatsen zich naar een volgend bouwbedrijf en een volgende ervaring. Arjen de Vries bedient de toeter. Hij is sociaal projectleider van bouwpartner Lithos bouw & ontwikkeling. Arjen organiseert deze Bouwkennisdag al een aantal jaar in de wijk.
Prima boterham
“We nodigen verschillende studenten uit om kennis te maken met de bouw. Dit zijn jongeren die al een bouwopleiding volgen of nog een beroepskeuze moeten maken”, zegt Arjen. “Alle bedrijven in de bouw hebben handjes nodig. Hier proberen we de jongeren enthousiast te maken: kom werken in de bouw! Wie voor de bouw kiest, is gegarandeerd van werk en kan een prima boterham verdienen.”
Een paar trappen op in het appartementengebouw zijn studenten bezig een lamp en een deurbel aan te sluiten. Ze krijgen uitleg van een elektricien van P. Jansen Installatietechniek. Het licht floept aan en – tring – de bel doet het ook. “Mooi om te zien dat ze willen leren en experimenteren”, zegt de elektricien van P. Jansen.
Je ideale wijk
Op dezelfde verdieping zijn de leerlingen even later aangeland bij Stadlander. Hier doen ze het spel ‘Bouw je ideale wijk’. Er staat een tafel, waarop je al schuivend met verschillende typen woningen, parkeerplaatsen, een school, restaurants, winkels, groen en een speeltuin een wijk kunt ontwerpen.
En dat blijkt voer voor discussie: “Al die grote huizen bij elkaar, dat wordt een elitewijk.” “Ik denk dat hier meer parkeerplaatsen moeten komen.” En: “Een snackbar naast de school, is dat wel zo handig?”
“We willen met dit spel laten zien waarmee je allemaal rekening moet houden. En dat je keuzes moet maken”, zegt gebiedsconsulent Anne-Marie van Heemst. “Zo geven we mee wat Stadlander doet. Dat het niet alleen gaat om het neerzetten van huizen. Het gaat om een fijne wijk, een plek waar mensen zich thuis voelen en alles wat daarbij nodig is.”