Stadlander in Kloosterhof
10 mei 2023
De drempel is laag: in Kloosterhof aan de Huijbergseweg loop je gemakkelijk binnen. Om iets met de gemeente Woensdrecht te regelen, een boek te lenen bij de Bibliotheek West-Brabant. Maar ook Stadlander is hier aanwezig. Voor elke huurder die dat wil.
Op een vaste moment in de week, elke dinsdag van 9.00 tot 11.30 uur. Meer bezoek is welkom. En daarom willen klantbegeleider Susanne van de Klundert en consulent huurbetaling Margot Capelle maar al te graag vertellen waarom Stadlander kiest voor Kloosterhof! “De lijnen zijn hier heel kort, want we werken samen met onder meer de gemeente Woensdrecht, met welzijnsorganisatie BWI, maar ook met WijZijn en MEE West-Brabant.” Professionals die elkaar kennen en weten wie wat doet. Elkaar over en weer tippen.
De huur te laat betaald kan zomaar een signaal zijn dat het in een huishouden niet helemaal lekker loopt. “We proberen daar heel kort op te zitten”, legt Margot uit. “Om er voor te zorgen dat het probleem niet groter wordt.”
Aanpak werkt
Als het nodig is gaat ze met Susanne op huisbezoek. Om ‘achter de voordeur’ te kijken, zoals ze dat noemen. Soms hebben mensen zoiets van: ‘waar bemoei je je mee.’ “Maar daar proberen we doorheen te prikken.” Een aanpak die werkt. In de gemeente Woensdrecht is de voorbije jaren nooit iemand uit zijn huis gemoeten vanwege betalingsproblemen, aan wie we hulp konden verlenen. Wel vanwege overlast of gebruik en/of handel in drugs. Maar dat is een ander verhaal.
“Onze wethouder Lars van der Beek vindt het belangrijk dat mensen kunnen blijven wonen waar ze wonen”, vult Conny Korstanje aan. Zij is integraal medewerker sociaal domein bij de gemeente. Bij de gezamenlijke aanpak hoort ook dat iemand maar één keer zijn verhaal hoeft te doen. En niet van het welbekende kastje naar de muur wordt gestuurd. “We praten samen met de mensen in kwestie, met daarbij de juiste vertegenwoordigers van onze organisaties aan tafel.” Meestal kan dat op heel korte termijn.
Grip op je geld
Ter plekke volgen afspraken. “We willen mensen het gevoel geven dat we ze echt willen helpen”, verduidelijkt Margot. “We halen samen alles uit de kast.” Aan tafel bij het gesprek zit ook Nick Jansen. Hij is van BWI, de welzijnsinstelling van Woensdrecht. En als zodanig onder meer coördinator van Grip op geld, praten met mensen over geld en hoe ze het besteden. Als je wel honderden euro’s per maand aan internet, telefoon en tv uitgeeft maar je houdt geen geld over voor je huur, dan kan een gesprek inzicht geven, weet hij. “We doen nooit belerend. Maar we laten bijvoorbeeld wel zien wat mensen gemiddeld aan internet, tv en telefoon uitgeven. Dat werkt.”
“Alles uit de kast om mensen te helpen”