Dakgoot verstopt? Dakgoot stroomt over? Wat nu…?
Is je dakgoot verstopt of stroomt de goot over? Meld dat dan bij Stadlander.
Maar wij komen dan niet altijd gelijk langs. Hoe zit dat precies?
Een dakgoot die verstopt is of overstroomt, dat kan vervelend zijn. Het water spettert op de stoep of tegen de ramen. Maar het is niet altijd reden voor ons om direct langs te komen. Zolang er geen haast bij is, plant onze onderhoudspartner Van der Velden rioleringsbeheer zelf in, wanneer ze bij je langskomen. Dat is misschien niet morgen, maar meestal wel binnen 2 weken.
Maar soms is het wél nodig om het probleem direct te verhelpen: als er in huis lekkage is door het water uit de dakgoot. Dan komt Van der Velden zo snel mogelijk langs.
In het overzicht hiernaast kun je zien, wanneer een probleem met de dakgoot spoed is, en wanneer niet.
Onderhoud van goten: taak van de huurder
Het schoonmaken van goten moet een huurder zelf doen. Dat staat in de wet: het Besluit Kleine Herstellingen. Goten die je makkelijk kan bereiken, bijvoorbeeld de goten van een berging of schuur, moet je dus zelf schoonhouden.
Maar wanneer je op een ladder moet gaan staan om de goot schoon te maken, dan vinden wij dat te gevaarlijk. Daarom zorgen wij voor het schoonmaken van de goten van woningen.
Onderhoud van goten via het servicepakket
Via het basis servicepakket betaalt iedere huurder voor het schoonmaken van de goten van de woning. Schoonmaken van dakgoten hoeft niet elk jaar te gebeuren. Soms staan rond een woning veel hoge bomen. Dan kan schoonmaken vaker nodig zijn dan bij andere woningen.
Hoe weten we, hoe vaak we moeten schoonmaken?
Elke 2 jaar komen we in elke straat de goten controleren. Daarvan ontvang je vooraf bericht: 1 of 2 dagen van tevoren krijg je een brief van Van der Velden rioleringsbeheer of het bedrijf dat zij daarvoor inhuren (meestal DSDG Dienstengroep).
Wat vragen we van jou?
Om de goot te kunnen controleren en eventueel schoonmaken, is het belangrijk dat de goot met een ladder te bereiken is.
Op de dag dat de goot wordt gecontroleerd is het daarom nodig:
- dat alle ramen dicht zijn
- dat zonneschermen helemaal ingedraaid zijn
- dat de ruimte onder de goot zoveel mogelijk leeg is (haal bijvoorbeeld je tuinstoelen, tafel en grote bloembakken even weg)
- dat de tuinpoort niet op slot is, zodat we via de achterkant de tuin in kunnen.
- dat huisdieren binnen in huis zijn, en niet in de tuin.
Het controleren gebeurt niet bij elke woning: door bij één woning in de goot te kijken, kunnen we vaak de goten in de hele straat doorkijken. Goten die schoongemaakt moeten worden, maken we dan meteen schoon. Is het niet nodig om schoon te maken, dan zijn we vaak al snel weer weg. Het kan dus zijn dat je het controleren van de goot gemist hebt.
Bij hevige regen, wind, onweer of vorst wordt er niet gewerkt. Is het weer te slecht? Dan gaat de controle niet op de geplande datum door. Hiervan ontvang je geen bericht. Je ontvangt later een nieuwe brief met een nieuwe datum.
Wanneer maken we schoon?
Bladeren of mos in de goot: dat is niet altijd erg. Zolang de goot niet verstopt is en goed doorloopt, hoeft de goot niet te worden schoongemaakt. Blad en mos wordt alleen verwijderd, als ze ervoor zorgen dat de goot verstopt is of overloopt.
Je hoeft dus niet te melden dat er mos of bladeren in de goot liggen. Meld het wel bij ons, als de goot overstroomt of verstopt is.
Voorbeeld: deze dakgoot hoeft NIET schoongemaakt te worden:
Melden van problemen met de goot
Een probleem met de dakgoot van je woning kun je altijd zo melden:
- bel naar Stadlander: telefoonnummer 088 – 562 6000 en kies in het keuzemenu:
– 1 (voor reparatieverzoek)
– en daarna 2 (voor verstopping in het riool)
Je wordt dan gelijk doorverbonden met Van der Velden rioleringsbeheer.
- Melden kan ook digitaal:
– via Mijn Stadlander
– via e-mail: info@stadlander.nl
– of via het reparatieformulier op de homepage van onze website.
- Bij spoed kun je altijd het beste bellen:
– bel naar telefoonnummer 088 – 562 6000
– kies 1 (voor reparatieverzoek) in het keuzemenu
– kies dan 2 (voor verstopping in het riool)
Je wordt dan doorverbonden met Van der Velden rioleringsbeheer.
- Of bel gelijk met Van der Velden op telefoonnummer
013 – 4636985.
Wat doe je bij:
een overstromende dakgoot tijdens een heftige regenbui?
Wanneer het erg hard regent, kan het riool soms al dat water even niet goed aan. Dan kan soms ook het water in de dakgoot niet gelijk weg lopen. En dan stroomt de dakgoot over.
Wanneer het riool het vele water weer beter af kan voeren, loopt de goot meestal weer leeg. Tijdens een flinke regenbui is het daarom niet nodig om te melden dat de dakgoot overstroomt. Wacht even af, of de goot weer leeg stroomt.
Loopt de dakgoot na de regen toch niet leeg, of zie je een lekkage in huis? Meld dit dan wel bij Stadlander of Van der Velden rioleringsbeheer.
Kijk hierboven voor de manieren om je probleem te melden.
Meer weten?
- Bekijk hier het stroomschema op groot formaat
- meer informatie over onze servicepakketten
- RIOOL of AFVOER verstopt? Klik hier.
Voorbeeld: deze dakgoot moet WEL schoongemaakt worden: