Wat zijn servicekosten?

7 november 2022

De huurprijs bestaat uit twee delen: de zogenaamde kale (of: netto) huurprijs en de bijkomende servicekosten. Samen is dat de huur die je elke maand betaalt. Servicekosten zijn dus kosten die je betaalt voor zogenaamde ‘leveringen en diensten’, naast de kale huur voor je eigen woning. Wanneer je bijvoorbeeld in een woongebouw woont, zijn er algemene ruimten: de hal, het trappenhuis, de lift, etc. Deze moeten worden schoongemaakt én worden verlicht. Daarom betaal je met alle bewoners samen voor de schoonmaak en de elektriciteit van deze algemene ruimten. Ook kan het zijn dat je meebetaalt aan tuinonderhoud, ramen wassen en voor een gebiedsbeheerder die in jouw woongebouw of in de omgeving werkzaam is. Net als de huur betaal je de servicekosten vooraf. Elke maand betaal je dus een voorschot op de kosten.


Wanneer wij alle rekeningen van de energieleverancier en het schoonmaakbedrijf hebben ontvangen, kunnen we berekenen wat de kosten écht geweest zijn. Dit gebeurt één keer per jaar: van alle servicekosten worden dan de werkelijke kosten vastgesteld en met jou verrekend. Soms zul je nog moeten bijbetalen als de kosten hoger waren dan we van tevoren hadden gedacht. En soms krijg je juist geld terug. Als het verschil tussen de werkelijke kosten en jouw voorschot te groot zijn, is het soms beter om een voorschot aan te passen. Hiervan krijg je bericht, samen met de afrekening van de leveringen en diensten. Dit gebeurt tegelijk met je jaarlijkse huurverhoging (per 1 juli). De servicekosten zijn in meestal voor iedereen in een woongebouw gelijk. Bewoners van de begane grond betalen dus ook servicekosten voor de lift.


Weten wat uw servicekosten zijn? Log dan in op Mijn Stadlander en ga naar Mijn woning – Huurgegevens, of kijk in uw huurcontract.

Maandelijks verbruik inzien met de energiecoach

Zoals je weet heeft jouw woning radiografische warmte en/of watermeters.
Hierdoor kan Techem Energy Services voor jou berekenen hoeveel energie/warmte je zelf hebt verbruikt, en dus hoeveel jij voor je verbruik moet betalen.

Tot nu toe kreeg je alleen de jaarafrekening met de daarbij horende energiekosten. Je kon alleen maar wachten op het uiteindelijke bedrag. Om je meer inzicht te geven in je stookkosten heeft Stadlander ervoor gekozen om je verbruik maandelijks bij te laten houden door Techem. Vanaf nu wordt maandelijks je verbruik op de energiecoach bijgehouden.

Je kunt via de energiecoach op internet je eigen verbruik iedere maand in de gaten houden. De energiecoach geeft je een schatting van je verbruik vergeleken met het gemiddelde verbruik van een vergelijkbare woning als de jouwe, binnen je woongebouw. Ook kun je zien in welke vertrekken je warmte hebt verbruikt (alleen bij radiatormeters). Vanaf nu heb je meer overzicht in de kosten die je gaat maken en kun je je erop voorbereiden.

Ga naar  www.energiecoach.nl en doorloop de volgende stappen:

Stap 1: Je moet je eerst aanmelden voor de energiecoach. Je ziet op de website de volgende tekst staan:

U kunt alleen inloggen als u zich voor de persoonlijke omgeving heeft geregistreerd. Heeft u nog geen persoonlijke inlognaam, dan dient u zich eerst aan te melden. Om u aan te melden, klik hier.

Stap 2: Klik op klik hier om u aan te melden.

Stap 3: Voer je naam, e-mailadres, huisnummer, postcode, aanmeldcode(zie stap 4) en      eigen wachtwoord in.

Stap 4: Je aanmeldcode is een willekeurig meternummer in je woning. De aanmeldcode van de meter wordt in de display weergegeven. Je herkent de aanmeldcode doordat er een n aangegeven wordt, gevolgd door 4 cijfers (zie onderstaande afbeelding).

Stap 5: Klik op registreren en je komt vervolgens op je persoonlijke pagina.

Heb je vragen, dan kun je deze – na aanmelding – via je energiecoach aan Techem richten. Of stuur een e-mail naar energiecoach@techem.nl.

Lees voor