Wat zijn servicekosten?

27 november 2018

De huurprijs bestaat uit twee delen: de zogenaamde kale (of: netto) huurprijs en de bijkomende servicekosten. Samen is dat de huur die u elke maand betaalt. Servicekosten zijn dus kosten die u betaalt voor zogenaamde ‘leveringen en diensten’, naast de kale huur voor uw eigen woning. Wanneer u bijvoorbeeld in een woongebouw woont, zijn er algemene ruimten: zoals de hal, het trappenhuis, de lift. Deze moeten worden schoongemaakt én worden verlicht. Daarom betaalt u met alle bewoners samen voor de schoonmaak en de elektriciteit van deze algemene ruimten. Ook kan het zijn dat u meebetaalt aan tuinonderhoud, ramen wassen en voor een gebiedsbeheerder die in uw complex of in de omgeving werkzaam is. Net als de huur betaalt u de servicekosten vooraf. Elke maand betaalt u dus een voorschot op de kosten.


Wanneer wij alle rekeningen van de energieleverancier en het schoonmaakbedrijf hebben ontvangen, kunnen we berekenen wat de kosten écht geweest zijn. Dit gebeurt één keer per jaar: van alle servicekosten worden dan de werkelijke kosten vastgesteld en met u verrekend. Soms zult u nog moeten bijbetalen, als de kosten hoger waren dan we van tevoren hadden gedacht. En soms krijgt u juist geld terug.
Als het verschil tussen de werkelijke kosten en uw voorschot te groot zijn, is het soms beter om een voorschot aan te passen. Hiervan krijgt u bericht, samen met de afrekening van de leveringen en diensten. Dit gebeurt tegelijk met uw jaarlijkse huurverhoging (per 1 juli). De servicekosten zijn in meestal voor iedereen in een wooncomplex gelijk. Bewoners van de begane grond betalen dus ook servicekosten voor de lift.


Weten wat uw servicekosten zijn? Log dan in op Mijn Stadlander en ga naar Mijn woning – Huurgegevens, of kijk in uw huurcontract.

Lees voor