Wat zijn servicekosten?

De huurprijs bestaat uit twee delen: de zogenaamde kale (of: netto) huurprijs en de bijkomende servicekosten. Samen is dat de huur die je elke maand betaalt. Servicekosten zijn dus kosten die je betaalt voor zogenaamde ‘leveringen en diensten’, naast de kale huur voor je eigen woning. Wanneer je bijvoorbeeld in een woongebouw woont, zijn er algemene ruimten: de hal, het trappenhuis, de lift, etc. Deze moeten worden schoongemaakt én worden verlicht. Daarom betaal je met alle bewoners samen voor de schoonmaak en de elektriciteit van deze algemene ruimten. Ook kan het zijn dat je meebetaalt aan tuinonderhoud, ramen wassen en voor een gebiedsbeheerder die in jouw woongebouw of in de omgeving werkzaam is. Net als de huur betaal je de servicekosten vooraf. Elke maand betaal je dus een voorschot op de kosten.


Wanneer wij alle rekeningen van de energieleverancier en het schoonmaakbedrijf hebben ontvangen, kunnen we berekenen wat de kosten écht geweest zijn. Dit gebeurt één keer per jaar: van alle servicekosten worden dan de werkelijke kosten vastgesteld en met jou verrekend. Soms zul je nog moeten bijbetalen als de kosten hoger waren dan we van tevoren hadden gedacht. En soms krijg je juist geld terug. Als het verschil tussen de werkelijke kosten en jouw voorschot te groot zijn, is het soms beter om een voorschot aan te passen. Hiervan krijg je bericht, samen met de afrekening van de leveringen en diensten. Dit gebeurt tegelijk met je jaarlijkse huurverhoging (per 1 juli). De servicekosten zijn meestal voor iedereen in een woongebouw gelijk. Bewoners van de begane grond betalen dus ook servicekosten voor de lift.

Alle huurders bij Stadlander betalen servicekosten, naast de kale huur voor hun woning. Hoe zit dat precies? In deze video leggen we het kort uit.
Uitgebreide uitleg over servicekosten


Wil je weten wat jouw servicekosten zijn? Log dan in op Mijn Stadlander en ga naar Mijn woning – Huurgegevens, of kijk in je huurcontract.

Lees voor