Mijn stroom is uitgevallen. Wat moet ik doen?

Stroomstoring in de straat, wijk of dorp/stad?
Heb je geen stroom in je woning? Misschien is er ook een probleem bij de buren of in de hele straat of wijk. Stroomstoringen kun je controleren op de website van uw netbeheerder:
– woon je in de gemeente Bergen op Zoom, gemeente Steenbergen, gemeente Roosendaal of gemeente Woensdrecht? Kijk op www.enexis.nl/storingen-en-onderhoud
– woon je op het eiland Tholen? Kijk op www.stedin.net/storing-en-onderhoud/overzicht

Stroomstoring in het woongebouw?
Is er een stroomstoring in je woongebouw en niet in de rest van de straat? Meld de storing dan bij Stadlander: bel naar 088 – 562 6000. Hier lees je meer over wat stroomuitval betekent, als je woont in een woongebouw.

Stroomstoring alleen in je eigen woning?
Heb je opeens geen stroom meer? Controleer dan je meterkast. En kijk welke schakelaar op “0” staat.
– Staat een aardlekschakelaar op “0”? Dan is er een storing in één van de groepen achter deze aardlekschakelaar.
– Staat een installatieautomaat (“stop”) op “0”? Dan is er een storing in die groep. Op de groepenverklaring kunt zien welke ruimtes en apparaten achter een aardlekschakelaar of groep zitten.

Probeer de storing in je woning te vinden. Dat doe je met een stekkerproef:
1. Laat de schakelaar op “0” staan. Haal de stekkers van alle apparaten uit het stopcontact, die
binnen die groep vallen. Vergeet de stekkers van bijvoorbeeld de router van internet en in
uw berging of schuur niet! En doe alle lampen uit.

2. Schakel in de meterkast alle schakelaars weer in, die op “0” staan (knop omhoog).

3. Doe nu alle stekkers weer één voor één in het stopcontact. Zet alle apparaten één voor één weer aan. Doe alle lampen één voor één weer aan.

4. Valt de stroom weer uit wanneer u een stekker in het stopcontact doet of een apparaat of lamp aanzet? Dan is dat de oorzaak van de storing. Gebruik het apparaat niet meer en zorg voor reparatie of vervanging.

Soms is een apparaat niet kapot, maar heeft u een aantal apparaten tegelijkertijd aan staan.
Het kan zijn dat dan de gevraagde stroom te hoog wordt. Schakel één van de apparaten uit en gebruik ze niet meer tegelijk.

Blijft de automaat uitvallen, zonder dat je een oorzaak kunt ontdekken?
Neem dan contact op met Stadlander: telefoonnummer 088 – 562 6000. Wij verbinden je door met de installateur.
Belangrijk: Voorkom dat wij de kosten van de installateur aan je berekenen! Komt de storing door één van je eigen apparaten? Dan moet je de kosten van de installateur betalen (bijvoorbeeld voorrijdkosten). Doe daarom altijd de stekkerproef bij een stroomstoring.


TIPS:

  • Voorkom overbelasting van de elektrische installatie. Op ieder apparaat en op iedere lamp staat in “Watt” aangegeven hoe groot het elektriciteitsverbruik is. Per groep van de elektrische installatie kun je maximaal 3.500 Watt aan apparatuur en lampen aansluiten.
  • Lampen ophangen of apparaten aansluiten? Schakel altijd de betreffende groep van de installatie in de meterkast uit. De groepenindeling hangt in de meterkast. Controleer altijd voor de zekerheid met en spanningzoeker of spanningtester of er inderdaad geen spanning meer op de elektriciteitsdraden staat.
  • Sluit geaarde apparaten altijd aan op geaarde stopcontacten.

Zoektermen: stroom storing stroomstoring stekker aardlekschakelaar reparatie meterkast groep aardlek stopcontact uitvallen uitgevallen

Lees voor