HBV Samen Sterk: ‘De stem van de huurder laten horen, daar gaat het ons om’

29 juli 2022

Ze zetten zich in voor de huurder. Dat staat bij alles wat ze doen voorop. Stadlander zoomt deze zomer op een aantal van hen in. We beginnen bij Samen Sterk, de huurdersbelangenvereniging Tholen.

HBV

Huurdersvereniging Samen Sterk Tholen staat er op de ruit van de rijtjeswoning aan de Wilhelminastraat 13 in Sint-Maartensdijk. Hier bevindt zich het kloppend hart van wat officieel de huurdersbelangenvereniging heet.

Hier houden voorzitter Ed Schouten en penningmeester Dick van Riet vrijwel wekelijks spreekuur. Voor alle ruim 600 leden, huurders van woningcorporatie Stadlander in de gemeente Tholen. “De stem van de huurder laten horen.” Daar gaat het ze om.

Gedreven en fel

Dat is nog steeds hard nodig, weten de twee uit hun jarenlange ervaring. “We zeggen altijd: de huurder komt tot aan de balie, wij komen erachter.” Met andere woorden als het echt nodig is kan de HBV wel wat voor elkaar boksen.

“Stadlander weet dat het serieus is als wij bellen.” Waarbij het soms wel eens hard tegen hard gaat. De twee nemen geen blad voor de mond. Wat ze zeggen is klaarhelder gedreven en fel als ze zijn. Huurders weten hen te vinden. Niet alleen op dat spreekuur. “Ze bellen of komen gewoon langs bij je thuis. Wij zijn laagdrempelig.” Veel huurders vinden het lastig naar Stadlander te stappen, is hun ervaring. “Zo zit de Tholenaar niet in elkaar.” Raad vragen aan Schouten en Van Riet is voor Thoolse huurders veel makkelijker dan naar de Rooseveltlaan in Bergen op Zoom rijden.

Kop gestoten

“Maar pas op hé. Wij zijn geen klachtenbureau. In het begin vindt je elk verhaal dat je hoort verschrikkelijk. Maar soms ligt het toch wel genuanceerder dan wat een huurder ons vertelt. We hebben wel eens de kop gestoten.”
Dat is de les van vele jaren ervaring die beide vrijwilligers inmiddels hebben. Voorbeelden noemen van wat ze zoal doen vinden ze lastig. “Het gaat van een stopcontact dat het niet doet tot problemen met schimmel en vocht. Leg mensen maar eens uit dat ze moeten ventileren met de huidige gasprijzen.”

Tekst gaat verder onder de foto

HBV

Alleen luisteren

Maar ook bij onderhoudswerkzaamheden wil best eens wat misgaan waarbij huurders zich niet gehoord voelen. Ook in dat soort kwesties komt de HBV in actie. De andere kant: “Soms moeten mensen gewoon even hun verhaal kwijt. Dan hoeven we alleen maar te luisteren.”

Redelijk tevreden zijn Schouten en Van Riet inmiddels wel over het Klanthuis van Stadlander. Daar kom je als huurder terecht als je contact zoekt met de corporatie. Of dat nu via de mail, telefoon of aan de balie is. “Dat is echt 80 procent verbeterd. Daar hebben we hard aan getrokken.”

Zelf is Schouten al veertig jaar huurder van een woning. Hij merkt dat er bij corporaties als Stadlander de afgelopen jaren een toenemende waardering is voor hun klanten. “De huurder telt weer mee.” Maar, tekent hij aan: “Het is nog niet op het niveau dat we als Samen Sterk gewend waren bij Castria (een van de voorgangers van Stadlander-JvdK).”

Mijn Stadlander

Dat veel mensen nog altijd moeite hebben online via Mijn Stadlander iets te regelen met de corporatie is de HBV ook bekend. “Ik geef daarom cursussen”, zegt Van Riet. “Veel mensen zijn nog steeds digibeet.” Oftewel weten niet goed de weg op de computer.

Het aantal mensen dat een beroep op de huurdersvereniging doet wisselt sterk. En ze helpen wel iedereen. Niet alleen huurders die lid zijn. Dat zijn er maar 600 van de ruim 2600 woningen. “Als een niet-lid aanklopt vragen we wel vriendelijk of ie zich aansluit.”

Die leden betalen vijf euro per jaar als bijdrage. Ook Stadlander steekt geld in de HBV. Huurdersbelangenverenigingen zijn er niet zomaar gekomen. Om huurders een stem te geven zijn ze al vele jaren wettelijk verplicht.

Gezocht: bestuurslid

Een HBV is meer dan klagende huurders. De vereniging mag meedenken en -praten over kwesties als de jaarlijkse verhoging van de huur, nieuwbouw- en renovatieprojecten, maar ook over iets als scheefhuurders (“dat zijn juist de mensen die goed voor hun woning zorgen, die moet je als corporatie koesteren en niet weg willen hebben”).

Samen Sterk werkt samen met andere HBV’s uit het werkgebied van Stadlander. Zo weten ze goed wat er speelt, ook als ze eens een vergadering moeten overslaan. “We zoeken nog dringend iemand erbij, schrijf dat maar op.” Want met twee man is het aanpoten. En vergaderen om te vergaderen, daar moet je bij de twee Tholenaren niet mee aankomen.

Kijk voor meer informatie op www.hvsamensterktholen.nl.

Lees voor