Overlast bij renovatie Venpoorten niet te vermijden: ‘Iedereen wilde in zijn woning blijven’

18 juli 2022

Bouwvakkers over de vloer, drukte, geluid, trillingen. Er wordt hard gewerkt aan de woningen van woongebouw Venpoorten in Wouw. Een ingrijpende onderhoudsbeurt waarbij het gebouw meteen duurzaam wordt gemaakt. Terwijl de bewoners er gewoon wonen. Dat hakte erin. Inmiddels is het ergste voorbij.

Wouw1

“Vooral in het begin was het even slikken. Het hele pand trilde toen het voormalige consultatiebureau dat in het gebouw zat werd gesloopt. Tegelijk gingen de stenen van de buitengevel eraf en waren ze op het dak bezig”, vertellen bewoners Jopie en Wim van der Stelt over de impact van de werkzaamheden.

“De mensen uit het dorp hebben medelijden met ons, er wordt over ons gepraat.” Inmiddels kan het echtpaar weer lachen. Het ergste is achter de rug. Ze merken het verschil al met de nieuwe isolatie. “Het is minder warm in huis.

Kopje koffie

“Ik ging in het begin van de sloop bij mensen langs, maar we konden geen gesprek voeren”, beaamt woonconsulent Johan van de Velde van aannemer Krijger de overlast uit de eerste weken. “Ik heb gevraagd: wil je liever weg? Maar iedereen wilde toch in zijn woning blijven.” Jopie van der Stelt moet lachen. “Wij zijn een paar keer met zijn tweeën elders koffie gaan drinken. Even een uurtje weg. Toen heb ik Johan gevraagd: mag ik de bonnetjes aan jou geven? Maar dat vond hij geen goed idee, haha.”

Verbouwen is verre van leuk. Maar de manier waarop het gaat maakt wel alle verschil. Dat weten de bewoners inmiddels, maar ook Gusta Postma en Ton Bouterse van woningcorporatie Stadlander, die nauw bij de renovatie zijn betrokken. “Voor Stadlander stond goede communicatie met de bewoners voorop”, legt woonconsulent Johan van de Velde uit. “Vanwege de hoge leeftijd van de meesten.”

Wekelijks spreekuur

Communicatie die duidelijk een stapje verder moest gaan dan normaal. Hij ging al met Kerstmis langs de deur. Lang voordat het werk begon. Zodat bewoners met hem konden kennismaken. Er kwam een klankbordgroep met uiteraard huurders, maar al snel veranderde dat in een wekelijks spreekuur. In de bouwkeet waar iedereen terecht kan met vragen, kritiek en soms ook irritatie.

Wouw2

“Het is gezellig, maar je mag ook je mening geven”, verduidelijkt woonconsulent Johan. “Mensen kijken er naar uit om te gaan. En als ze niet zijn geweest en me vragen wat er is besproken zeg ik: kom de volgende keer zelf maar”, vult Wim van der Stelt aan. Wie een keertje niet komt, krijgt overigens toch een keurig verslagje van het spreekuur.

“Het mooie is dat mensen elkaar op dat spreekuur corrigeren. Zegt er eentje dat hij last heeft van de schijnwerpers die ’s nachts schijnen, dan zegt een ander dat hij niet moet zeuren”, vertelt Gusta, vanuit Stadlander als bewonersbegeleider bij de renovatie betrokken. Waar ze in elk geval geen last van hebben is van gettoblasters van bouwvakkers. Daar heeft Stadlander een stokje voor gestoken.

Bolussen voor de buren

Bewoners leren elkaar ook beter kennen. Wim: “Wij wonen hier twintig jaar, toch zag ik op het spreekuur iemand die ik niet kende.” Van de Velde stimuleerde bewoners ook elkaar op te zoeken. “Kort geleden heb ik nog bolussen uitgedeeld. Wie er niet was kreeg een bolus van de buren.”

Pilot

Het bleef niet bij dat spreekuur. Bij nieuwbouw kijken toekomstige bewoners mee met de vorderingen van hun woning via volgjewoning.nl, een persoonlijke app. Van de Velde introduceerde dat ook voor de renovatie van Venpoorten. “Niet alleen bewoners kunnen het bouwproces volgen, ook hun kinderen. Die weten daardoor precies wat er op de planning staat. Dit hebben we bij renovatie nog nooit gedaan, het is echt een pilot.”

Wouw3
Wouw4

Die pilot slaat tot nu toe goed aan. “Je kunt precies alles zien. Er is algemene informatie, maar ook specifiek over jouw woning”, zeggen Wim en Jopie. Zij levert zelf een belangrijke bijdrage. “Ik maak foto’s, meestal in het weekend.” Foto’s die vervolgens keurig op volgjewoning komen.

Minder telefoontjes

“We hoopten dat er een paar mensen gebruik van zouden maken, maar het is echt geweldig aangeslagen”, zegt een tevreden Van de Velde. Samen met het spreekuur zorgt dat voor een merkbaar verschil in het bouwproces. Er gaan minder telefoontjes richting het Klanthuis van Stadlander. Zelfs de uitvoerder van Krijger heeft het rustiger dan gebruikelijk. Wie toch wil bellen vindt overigens in een map alle 06-nummers.

Terwijl het werk nog volop gaande is blikken de bewoners en Stadlander al vooruit. Naar straks, als het in het najaar weer stil is… Hoe mooi zou het zijn als er een fraaie ontmoetingsplek komt? Niet in een keet, maar in de tuin!

Kijk voor meer informatie op:

Lees voor