Bou Kooijmanstraat, Oud-Vossemeer

Wonen op Tholen gaat flink veranderen. Dat doen we voor een duurzame, fijne en veilige omgeving, om in te wonen en te leven. Daar komt bij dat in 2050 al onze woningen energieneutraal moeten zijn. In totaal maken we alleen al in Tholen de komende jaren ruim 900 woningen energiezuinig en klaar voor de toekomst. Dat doen we op verschillende manieren. Voor de woningen in de Bou Kooijmanstraat nummer 62 t/m 76 in Oud-Vossemeer hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar verschillende toekomstmogelijkheden. 

We zijn tot de conclusie gekomen dat het beste toekomstbeeld ontstaat als we de woningen slopen om plaats te maken voor nieuwbouw. In dit scenario zien we kansen voor evenveel of meer eengezinswoningen, gasloos en duurzaam. 

We beseffen dat deze boodschap het thuis van onze huurders raakt. Zij zullen moeten verhuizen naar een andere woning. Dat is ingrijpend. We bieden onze huurders daarom een sociaal plan aan. Dit betekent dat we onze huurders begeleiden in de zoektocht naar een andere woning. De huurders krijgen in sommige situaties voorrang op andere woningzoekenden en een vergoeding voor de verhuiskosten. Het sociaal plan gaat in op 15 oktober 2024 en loopt tot 15 april 2026. 

Waarom sloop en geen renovatie?

De 8 huurwoningen hebben gemiddeld een laag energielabel. Met de overheid is afgesproken dat er in 2029 geen huurwoningen met een E-, F- of G-label meer mogen zijn. Deze woningen moeten verduurzaamd zijn of plaatsmaken voor energiezuinige nieuwbouwwoningen. 

Maar er is meer. Al onze woningen moeten technisch in orde zijn. Ook willen we, dat de woningen passen bij de woonbehoefte van onze huurders, nu en in de toekomst. Verder hebben we gekeken naar de kosten en de impact voor onze huurders. 

We hebben onderzoek gedaan naar renovatie in bewoonde staat en in onbewoonde staat. In beide gevallen zijn de kosten te hoog, in vergelijking met de kwaliteit die we ervoor terugkrijgen. Sloop en nieuwbouw biedt kansen voor evenveel of meer eengezinswoningen, gasloos en duurzaam. 

Veelgestelde vragen

We begrijpen dat dit veel vragen kan oproepen. Daarom hebben we er een aantal op een rijtje gezet met daarbij onze antwoorden.

ALGEMEEN

1. Wat maakt sloop en nieuwbouw de beste optie?

We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de toekomstmogelijkheden voor de woningen. Sloop en nieuwbouw vraagt weliswaar om een grotere investering dan renovatie, maar op de lange termijn is dit goedkoper. Een nieuwbouwwoning gaat minimaal 65 jaar mee. De levensduur van een oudere, gerenoveerde woning is een stuk korter. Sloop en nieuwbouw biedt daarnaast kansen voor evenveel of meer eengezinswoningen, gasloos en duurzaam.  Onderaan de streep is het dan gunstiger om te slopen en nieuwe woningen te bouwen.

2. Wat als bewoners er fijn wonen?

We beseffen dat we met ons besluit het thuis van onze huurders raken. Wij proberen de bewoners daarom zo goed mogelijk te begeleiden en oog te hebben voor hun situatie. Onze consulenten herhuisvesting staan klaar voor onze huurders. Zij gaan met hen persoonlijk in gesprek over hun woonwensen en persoonlijke situatie. Onze ervaring is, dat de meeste bewoners na hun verhuizing weer een fijn nieuw thuis vinden. 

3. Ik ben het niet eens met de plannen voor sloop & nieuwbouw. Kan ik bezwaar maken?

Bent u huurder? Dan kunt u uw rechten en plichten nalezen in het sociaal plan. Als u vindt dat Stadlander het sociaal plan niet juist toepast, kunt u schriftelijk een klacht indienen bij Stadlander. Wij behandelen uw klacht volgens onze klantenprocedure. Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u schriftelijk een bezwaar indienen bij de Regionale Geschillencommissie. Deze commissie toetst of Stadlander het sociaal plan op de juiste manier toepast.

Bent u omwonende? Dan is het goed om te weten dat wij ons houden aan de wet & regelgeving. Wij volgen de ruimtelijke procedures die nodig zijn om de sloop & nieuwbouw mogelijk te maken. Tijdens deze procedures bestaat er de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen. Dit kan pas als de procedures zijn opgestart. Dat is op dit moment nog niet het geval.

SOCIAAL PLAN & VERHUIZEN

1. Hoe ziet de begeleiding eruit voor de huurders van wie de woning gesloopt wordt?

Dat staat in het sociaal plan. Onze consulenten herhuisvesting gaan bij deze bewoners langs voor een persoonlijk gesprek. Wij bespreken dan de woonwensen, hoe het huishouden en inkomen eruit zien. Ook helpen wij met de inschrijving bij www.zuidwestwonen.nl, ons woningzoeksysteem. Zolang het sociaal plan loopt, begeleiden wij de bewoners, totdat zij een nieuwe woning hebben gevonden. Ook na de verhuizing blijven we in contact om te horen hoe de nieuwe woning bevalt.

2. Mijn woning wordt gesloopt, maar ik heb een reparatieverzoek. Wat nu?

We zorgen dat uw woning schoon, heel en veilig blijft. Heeft u een reparatieverzoek? Dan kunt u dat gewoon bij ons melden.

3. Ik heb zelf veel in en aan mijn woning veranderd. Mag ik dit meenemen of krijg ik hier een vergoeding voor?

Dingen die u hebt veranderd in of aan uw woning, noemen we Zelf Aangebrachte Veranderingen (ZAV’s). Wanneer u gaat verhuizen, mag u een ZAV meenemen.

U mag de ZAV ook achterlaten in de woning. In sommige gevallen kunt u hiervoor een vergoeding krijgen. U moet dan wel toestemming hebben aangevraagd voor de ZAV. Ook kijken we naar de technische staat en levensduur van de ZAV. Meer informatie over ZAV’s en ons ZAV-beleid leest u op deze pagina.

4. Kan ik wel een woning vinden met dezelfde huurprijs of ga ik meer betalen?

De woonlasten (huurprijs + energielasten) van een nieuwe woning zijn per woning verschillend. Of deze na je verhuizing lager, gelijk of hoger zijn dan de huidige woonlasten, zal dus per huurder verschillen.

Door de Wet Passend Toewijzen zijn er mogelijk huurders die vanwege hun inkomen naar duurdere woningen moeten doorstromen. Wij kunnen de kans dat uw huurkosten hoger zijn helaas niet uitsluiten. Daar staat wel tegenover dat de energielasten mogelijk lager zijn, omdat veel woningen tegenwoordig beter zijn geïsoleerd.

SLOOP & NIEUWBOUW

1. Wat gebeurt er met woningen die leegkomen?

Het is fijner wonen in een woonomgeving, waar de huizen bewoond zijn. Daarom verhuren we woningen die leegkomen, waar dat kan, via tijdelijke huurcontracten.  

2. Hoe ziet Stadlander toe op een leefbare woonomgeving?

De gebiedsbeheerders van Stadlander zien extra toe op een schone, hele en veilige leefomgeving. Heeft u een vraag of een idee over uw woonomgeving? Of wilt u iets melden? Neem dan contact op met ons Klanthuis.

3. Wanneer worden de woningen gesloopt?

Het sociaal plan loopt tot 15 april 2026. Het is de bedoeling om de woningen aansluitend na het aflopen van het sociaal plan te slopen. Als bewoners eerder zijn verhuisd, kan dit mogelijk ook eerder plaatsvinden.

4. Wordt er rekening gehouden met flora en fauna (Omgevingswet)?

Volgens de Omgevingswet moeten wij onderzoeken welke diersoorten in de buurt wonen, voordat we woningen kunnen slopen. Dit onderzoek is al eerder gestart. 

De provincie beoordeelt ons onderzoek en de genomen maatregelen. Hiervoor vragen wij een ontheffing op basis van de Omgevingswet aan. Dit is een goedkeuring om te mogen slopen. In onze planning hebben we hiermee rekening gehouden.

5. Hoe komt de nieuwbouw eruit te zien?

We willen graag minimaal evenveel eengezinswoningen terugbouwen, liefst iets meer. De komende tijd gaan we aan de slag met een plan voor de nieuwbouw.

Samenvatting

Status:
In voorbereiding

Woningen: 
Sloop: totaal 8 wonignen

Straat:
Bou Kooijmanstraat

Planning

Sociaal plan:
15 oktober 2024 – 15 april 2026

Verwachte sloop:
Na afloop sociaal plan

IN VOORBEREIDING
Lees voor