Prinses Irenestraat en omgeving in Tholen

Prinses Irenestraat
Wonen op Tholen gaat flink veranderen. Dat doen we voor een duurzame, fijne en veilige omgeving, om in te wonen en te leven. Daar komt bij dat in 2050 al onze woningen energieneutraal moeten zijn. In totaal maken we alleen al in Tholen de komende jaren ruim 900 woningen energiezuinig en klaar voor de toekomst. Dat doen we op verschillende manieren.

Voor 13 woningen in de Prinses Irenestraat huisnummers 1 t/m 9 (oneven), Prins Bernhardstraat 23 t/m 29 (oneven) en de Koningin Wilhelminastraat 32 t/m 38 (even) in Tholen hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar verschillende toekomstmogelijkheden. 

We zijn tot de conclusie gekomen dat het beste toekomstbeeld ontstaat als we de woningen slopen om plaats te maken voor nieuwbouw. In dit scenario zien we kansen voor moderne en duurzame woningen die voldoen aan de eisen voor de toekomst.

We beseffen dat deze boodschap het thuis van onze huurders raakt. Zij zullen moeten verhuizen naar een andere woning. Dat is ingrijpend. We bieden onze huurders daarom een sociaal plan aan. Dit betekent dat we onze huurders begeleiden in de zoektocht naar een andere woning. De huurders krijgen in sommige situaties voorrang op andere woningzoekenden en een vergoeding voor de verhuiskosten. Het sociaal plan gaat in op 1 november 2025 en loopt tot 1 mei 2027. 

Waarom sloop en geen renovatie?

Al onze woningen moeten technisch in orde zijn. Ook willen we, dat de woningen passen bij de woonbehoefte van onze huurders, nu en in de toekomst. Verder hebben we gekeken naar de kosten en de impact voor onze huurders. We kiezen pas voor sloop wanneer renoveren niet goed mogelijk is.

Uit ons onderzoek is gebleken dat de bouwkundige kwaliteit van deze woningen slecht is. Denk aan slechte isolatie, een gebrekkige aansluiting tussen de gevel en het dak en scheuren in de muren. Dit vraagt om grote aanpassingen. Ook hebben bewoners aangegeven last te hebben van vocht, tocht en schimmel in de woning. De woningen zijn bovendien niet geschikt om intensieve zorg te verlenen, mocht dat nodig zijn. De kosten van renovatie blijken te hoog, in vergelijking met de kwaliteit die we ervoor terugkrijgen.

Ook hebben we onderzocht of we de fundering konden behouden om daar in korte tijd een nieuwe woning op te bouwen. Voor bewoners zou dit betekenen dat ze 10 weken ergens anders moeten wonen en daarna, als ze dat willen, kunnen terugkeren naar de nieuwe woning op hetzelfde adres. Helaas blijkt de kwaliteit van de fundering onvoldoende om deze te behouden voor een nieuwe woning.

Koningin Wilhelminastraat
Prins Bernhardstraat

Samenvatting

Status:
In voorbereiding

Woningen:
Sloop: totaal 13 woningen

Straten:
Prinses Irenestraat, Prins Bernhardstraat en Koningin Wilhelminastraat

Planning:
Sociaal plan:
1 november 2025 – 1 mei 2027

Verwachte sloop:
Na afloop sociaal plan


Veelgestelde vragen:

ALGEMEEN

We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de toekomstmogelijkheden voor de woningen. Sloop en nieuwbouw vraagt weliswaar om een grotere investering dan renovatie, maar op de lange termijn is dit goedkoper. Een nieuwbouwwoning gaat minimaal 65 jaar mee. De levensduur van een oudere, gerenoveerde woning is een stuk korter. Sloop en nieuwbouw biedt daarnaast kansen voor moderne eengezinswoningen, gasloos en duurzaam. Onderaan de streep is het dan gunstiger om te slopen en nieuwe woningen te bouwen.

We beseffen dat we met ons besluit het thuis van onze huurders raken. Wij proberen de bewoners daarom zo goed mogelijk te begeleiden en oog te hebben voor hun situatie. Onze consulenten herhuisvesting staan klaar voor onze huurders. Zij gaan met hen persoonlijk in gesprek over hun woonwensen en persoonlijke situatie. Onze ervaring is, dat de meeste bewoners na hun verhuizing weer een fijn nieuw thuis vinden. 

Ben je huurder? Dan kun je je rechten en plichten nalezen in het sociaal plan. Als je vindt dat Stadlander het sociaal plan niet juist toepast, kun je schriftelijk een klacht indienen bij Stadlander. Wij behandelen de klacht volgens onze klantenprocedure. Ben je niet tevreden over de afhandeling van de klacht? Dan kun je schriftelijk een bezwaar indienen bij de Regionale Geschillencommissie. Deze commissie toetst of Stadlander het sociaal plan op de juiste manier toepast.

Ben je een omwonende? Dan is het goed om te weten dat wij ons houden aan de wet & regelgeving. Wij volgen de ruimtelijke procedures die nodig zijn om de sloop & nieuwbouw mogelijk te maken. Tijdens deze procedures bestaat er de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen. Dit kan pas als de procedures zijn opgestart. Dat is op dit moment nog niet het geval.

SOCIAAL PLAN & VERHUIZEN

Dat staat in het sociaal plan. Onze consulenten herhuisvesting gaan bij deze bewoners langs voor een persoonlijk gesprek. Wij bespreken dan de woonwensen, hoe het huishouden en inkomen eruit zien. Ook helpen wij met de inschrijving bij www.zuidwestwonen.nl, ons woningzoeksysteem. Zolang het sociaal plan loopt, begeleiden wij de bewoners, totdat zij een nieuwe woning hebben gevonden.

Ook na de verhuizing blijven we in contact om te horen hoe de nieuwe woning bevalt.

Het sociaal plan gaat in op 1 november 2025. Het heeft een looptijd van 1,5 jaar en eindigt 1 mei 2027.

We zorgen dat de woning schoon, heel en veilig blijft. Heb je een reparatieverzoek? Dan kun je dat gewoon bij ons melden.

Dingen die je hebt veranderd in of aan je woning, noemen we Zelf Aangebrachte Veranderingen (ZAV’s). Wanneer je gaat verhuizen, mag je een ZAV meenemen.

Je mag de ZAV ook achterlaten in de woning. In sommige gevallen kun je hiervoor een vergoeding krijgen. Je moet dan wel toestemming hebben aangevraagd voor de ZAV. Ook kijken we naar de technische staat en levensduur van de ZAV. Bijvoorbeeld: voor keukenapparatuur is dat 10 jaar, voor keukenkastjes 15 jaar en voor een dakraam 25 jaar.

Meer informatie over ZAV’s en ons ZAV-beleid lees je op deze pagina.

De woonlasten (huurprijs + energielasten) van een nieuwe woning zijn per woning verschillend. Of deze na je verhuizing lager, gelijk of hoger zijn dan de huidige woonlasten, zal dus per huurder verschillen.

Door de Wet Passend Toewijzen zijn er mogelijk huurders die vanwege hun inkomen naar duurdere woningen moeten doorstromen. Wij kunnen de kans dat je huurkosten hoger zijn helaas niet uitsluiten. Daar staat wel tegenover dat de energielasten mogelijk lager zijn, omdat veel woningen tegenwoordig beter zijn geïsoleerd.

SLOOP EN NIEUWBOUW

Het is fijner wonen in een woonomgeving, waar de huizen bewoond zijn. Daarom verhuren we woningen die leegkomen, waar dat kan, via tijdelijke huurcontracten.  

Het vertrek van de vaste bewoners en de komst van tijdelijke nieuwe bewoners kan zorgen voor veel roering in de buurt. De gebiedsbeheerders van Stadlander zien daarom extra toe op een schone, hele en veilige leefomgeving. Heb je een vraag of een idee over je woonomgeving? Of wilt je iets melden? Neem dan contact op met ons Klanthuis.

Het sociaal plan loopt tot 1 mei 2027. Het is de bedoeling om de woningen aansluitend na het aflopen van het sociaal plan te slopen. Als bewoners eerder zijn verhuisd, kan dit mogelijk ook eerder plaatsvinden.

Voordat de werkzaamheden mogen starten moeten wij onderzoeken welke (beschermde) diersoorten in de buurt wonen. Vaak zijn dat dieren die in gebouwen wonen, zoals vleermuizen, huismussen en gierzwaluwen. Met de uitkomsten van deze onderzoeken vragen we een omgevingsvergunning flora & fauna activiteit aan bij de provincie. De provincie beoordeelt ons onderzoek en de maatregelen die wij voorstellen. Na goedkeuring mogen we de gebouwen zo aanpassen, dat de dieren er niet meer kunnen wonen. Ze kunnen nog wel de gebouwen uit, maar niet meer in. In de omgeving bieden we alternatieve, tijdelijke woon- en nestruimte aan. Daarna kunnen we pas starten met onze werkzaamheden. In de nieuwbouw zorgen we dan weer voor nieuwe nestruimte.


Op deze manier zorgen we dat deze diersoorten kunnen blijven wonen in de buurt en dragen we bij aan de biodiversiteit in onze wijken en kernen.

De komende tijd gaan we aan de slag met de uitwerking van de nieuwbouw.

CONTACT

Je kunt ons bellen of WhatsAppen op telefoonnummer 088 – 562 6000, of mailen naar: info@stadlander.nl. Heb je een vraag over het sociaal plan? Dan kun je ook rechtstreeks contact opnemen met onze consulenten herhuisvesting via herstructurering@stadlander.nl.

Je kunt ook een van onze medewerkers van het Gebiedsteam aanspreken. Zij zijn de komende tijd extra aanwezig in de wijk om toe te zien op een schone, hele en veilige leefomgeving.

Of bezoek ons inloopspreekuur in Tholen. Kijk voor de dagen en tijden van de spreekuren op www.stadlander.nl/locaties-en-openingstijden-inloopspreekuren.

IN VOORBEREIDING
Lees voor