Informatie voor huurders
Reparatieverzoek
Betaalvragen
Mijn gegevens
Veelgestelde vragen
door huurders
Nee. Je moet altijd zelf je inboedel (je persoonlijke spulletjes) verzekeren! Is er schade? Dien deze zelf in bij je eigen verzekering.
Stadlander heeft je woning tegen brand- en stormschade verzekerd via een opstalverzekering. Als er schade aan uw woning ontstaat, bijvoorbeeld bij brand of wateroverlast, dient Stadlander deze bij haar eigen verzekering in. Daar hoef je dus niets aan te doen.
Maar voor je eigen spullen in huis moet je zelf een verzekering afsluiten. Dat doe je met een inboedelverzekering. Als huurder verzeker je via de inboedelverzekering ook het huurdersbelang.
Lees hieronder, wat dat inhoudt:
Wat is huurdersbelang
Wanneer je al langer in een huurwoning woont, is de kans groot dat je zelf aanpassingen hebt gedaan. Bijvoorbeeld: een vloer, extra keukenkastjes of een douchewand in de badkamer. Deze aanpassingen heb je zelf betaald en zijn dus jouw eigendom. Het zijn ook zaken die je niet zomaar uit je woning kunt verwijderen wanneer je gaat verhuizen.
Omdat deze zaken vastzitten aan een woning, zouden ze zijn verzekerd via de opstalverzekering van een woning. Maar als je in een huurwoning woont, heb je zelf geen opstalverzekering. Gelukkig kun je je aanpassingen toch verzekeren: dat doe je via het huurdersbelang, dat onderdeel is van een inboedelverzekering. Ook aanpassingen van een vorige bewoner vallen onder huurdersbelang, als jij ze tegen betaling hebt overgenomen.
Dekking huurdersbelang
Bij de meeste inboedelverzekeringen is het huurdersbelang standaard meeverzekerd, maar is er wel een maximumbedrag. Bijvoorbeeld maximaal 10 procent van de waarde van de inboedel. Controleer of dat in jouw woning voldoende is. Zijn er veel aanpassingen? Of erg dure aanpassingen? Neem dan contact op met je verzekeraar. Die kan je vertellen of je goed verzekerd bent.
Je kunt het huurdersbelang altijd vergroten. Ook wanneer je al een inboedelverzekering hebt. Neem daarvoor contact op met je verzekeraar.
Soms is er discussie over welke verzekering een schade moet vergoeden: je eigen inboedelverzekering of onze opstalverzekering. Per schadegeval zal dit beoordeeld worden. Belangrijk om te weten: als je schade via je eigen inboedelverzekering meldt, wordt deze in veel gevallen 100% vergoed. Dat zal bij andere verzekeringssoorten of derden via een claim niet altijd zo zijn. Als je inboedelschade meldt, verwijzen tussenpersonen van de verzekering je vaak automatisch naar ons door. Dit is vaak ten onrechte en vervelend voor jou. Ook is het in de meeste gevallen nadelig, omdat je dan vaak minder vergoed krijgt.
Uw huur opzeggen kan gemakkelijk via MijnStadlander. U vindt daar een formulier dat u kunt invullen.
Hou rekening met 1 maand opzegtermijn. Langer van tevoren opzeggen mag altijd! Dan heeft u meer tijd om eventueel nog wat klusjes in huis te doen. Bovendien is er dan ook meer tijd om een nieuwe huurder te vinden. Handig, als u bijvoorbeeld een vloer of gordijnen heeft om over te nemen. Lees verder via de link hieronder:
Als u gaat samenwonen, staat uw partner niet automatisch op het huurcontract. Dit kan pas op zijn vroegst na twee jaar samenwonen op dat adres. Alsdan kunt u èn de aspirant-medehuurder een gezamenlijk en door u beide ondertekend verzoek indienen voor medehuurderschap.
Lees meer, klik op de link onder deze tekst.
U kunt hiervoor direct contact opnemen met het installatiebedrijf. Dit nummer vindt u op de ketel of in uw meterkast. U mag natuurlijk ook contact opnemen met Stadlander, wij verbinden u door met de juiste installateur.
Lees meer, klik op de link onder deze tekst.
Het bestrijden van ongedierte is een taak van de huurder zelf. Is het ongedierte een gevolg van de bouwkundige situatie van de woning of wordt de technische staat van de woning er minder door (bijvoorbeeld een wespennest in de spouw of op zolder)? Dien dan een reparatieverzoek in. Uitzonderingen zijn:
Lees meer, klik op de link onder deze tekst.
Voor een probleem met uw aardlekschakelaar dient u een stekkerproef uit te voeren. Zo kunt u uitsluiten dat de oorzaak van de stroomstoring een van uw apparaten zit en de reparatiekosten bij u in rekening gebracht worden.
Lees meer, klik op de link onder deze tekst.
Onze collega’s van het Klanthuis helpen je graag.
Maar op onze website of in onze kennisbank
kun je ook antwoorden op veel vragen vinden.